Lokale heffingen

Reinigingsheffing

De reinigingsheffingen bestaan uit twee belastingen: de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten.

De gemeente heeft de wettelijke plicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. De kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval worden, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer,
verhaald op de aanbieder van het afval door middel van de afvalstoffenheffing. Net zoals bij de rioolheffing heeft een gemeente vrijheid bij de invulling van de afvalstoffenheffing. Het gemeentebestuur mag de heffingsgrondslag en de heffingsmaatstaf bijvoorbeeld zelf bepalen.

De inzameling van bedrijfsafval wordt bekostigd uit de reinigingsrechten. Voor deze niet-verplichte diensten kan geen afvalstoffenheffing worden geheven. De kosten voor deze dienstverlening worden gedekt uit de reinigingsrechten. De reinigingsrechten zijn een retributie.

Voor zowel het reinigingsrecht als de afvalstoffenheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden.

Om de mate van kostendekkendheid weer te kunnen geven, wordt met ingang van 2017 in een overzicht weergegeven wat de lasten zijn op het product c.q. taakveld en welke lasten (zoals overhead) er extra-comptabel aan worden toegerekend. In de overzichten staan ook de geraamde opbrengsten genoemd. De definitieve tarieven voor 2018 worden in december met een separaat raadsbesluit vastgesteld.

Huishoudelijk afval

De kosten van de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval zullen de komende jaren flink stijgen. Dit is voornamelijk vanwege de vervangingsopgave van het huidige areaal ondergrondse containers die in de komende jaren aan vervanging toe zullen zijn. Ook de stijging van de personeelslasten heeft veel invloed op de arbeidsintensieve activiteiten binnen de reiniging. Om deze kostenstijgingen te kunnen dekken, stijgen de opbrengsten in de begroting dan ook met 7% ten opzichte van 2017.

De omvang van de egalisatiereserve reiniging bedraagt naar verwachting circa € 863.000 per 1 januari 2018. Deze kan maar deels worden aangewend om de tariefstijging te beperken, omdat de reserve anders binnen enkele jaren negatief zou eindigen, wat niet toegestaan is. De stijging voor de jaren hierna komt uit op circa 4% per jaar. De egalisatiereserve reiniging zal vervolgens naar verwachting dalen tot € 400.000 in 2021.

In de exploitatie van de reiniging worden ook (een deel van) enkele taken gedekt die niet geraamd worden op het product huishoudelijk afval, maar elders in de begroting tot uitdrukking komen. Sinds vorig begrotingsjaar is dit gewijzigd. Het principe is niet anders dan voorgaande jaren, echter naar aanleiding van de gewijzigde BBV voorschriften is alleen de plaats waar de lasten verantwoord worden anders. Voor de reiniging gaat het om 65% van het product Straatreiniging, 100% van de kwijtschelding en een bedrag van circa € 23.000 aan educatie via het Duurzaamheidscentrum Maassluis. Daarnaast wordt in totaal afgerond € 1,0 miljoen aan overhead toegerekend. Uit onderstaand overzicht blijkt dat het dekkingspercentage uitkomt op 96%. Het streven is 100% kostendekkendheid. Met de huidige geraamde opbrengststijgingen en reservemutaties is dit vanaf 2021 weer het geval.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Verwijderen huishoudelijk afval

2.683.772

873.035

382.287

3.939.094

-124.988

-4.366.601

-4.491.589

Straatreiniging (65%)

444.382

145.329

589.711

0

Kwijtschelding gem. belastingen (100%)

341.974

22.750

364.724

0

Duurzaamheids-centrum

23.460

23.460

0

Mutatie reserve

0

-225.399

-225.399

Totaal

3.493.588

1.041.113

382.287

4.916.988

-350.387

-4.366.601

-4.716.988

96%

Bedrijfsafval

Al enkele jaren staat de exploitatie van bedrijfsafval onder druk. Vooralsnog gaan we ook in 2018 bedrijfsafval inzamelen. Bij de ontwikkelplannen van het stadsbedrijf is ook deze dienst meegenomen.
Voor het inzamelen van bedrijfsafval worden de lasten geraamd binnen het taakveld Verwijderen bedrijfsafval. Vervolgens wordt er extra-comptabel overhead aan toegerekend. De geraamde inkomsten worden bijeengebracht door de reinigingsrechten die geheven worden van de gecontracteerde bedrijven. De geraamde inkomsten stijgen met 1,3% ten opzichte van 2017. Deze stijging kan gerealiseerd worden met een tariefstijging, met het actief uitbreiden van het aantal contracten of een combinatie daarvan.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Reinigings recht

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Verwijderen bedrijfsafval

188.281

83.314

271.595

-271.595

-271.595

100%