Lokale heffingen

Gemeentelijke leges

De wettelijke grondslag van de leges algemene dienstverlening (titel I van de legesverordening) is opgenomen in artikel 229, eerste lid, onderdeel b van de Gemeentewet. Dit artikel zegt dat: “rechten kunnen worden geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten”. Op basis van dit artikel mag de gemeente de kosten van dienstverlening in rekening brengen bij de mensen die deze dienst vragen. De omgevingsvergunningen (titel II van de legesverordening) worden  geregeld op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). In de Wabo zijn ongeveer 25 voormalige regelingen onder gebracht die allemaal betrekking hebben op de fysieke leefomgeving. Het gaat hier om vergunningen voor bouwen, ruimte, natuur en milieu. De leges en vergunningen rond horeca, evenementen en prostitutiebedrijven (titel III van de legesverordening), zijn vastgelegd in de Europese Dienstenrichtlijn.

In de onderstaande tabel is de onderbouwing van kosten van de gemeentelijke leges en tarieven 2018 in beeld gebracht. Per onderdeel is uitgesplitst welke kosten (lasten taakvelden, overhead en BCF/ BTW) worden toegerekend aan een gemeentelijke product en met welke inkomstenraming rekening wordt gehouden. Op basis van deze gegevens kan de mate (%) van kostendekkendheid worden bepaald.

Legesverordening

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Titel 1 algemene dienstverlening

H1 burgerlijke stand

21.297

34.710

56.007

-25.315

-4.347

-29.662

53%

H2 reisdocumenten & ned.identiteitskaart

490.027

187.276

677.303

0

-368.350

-368.350

54%

H3 rijbewijzen

124.223

58.437

182.660

0

-114.939

-114.939

63%

H4 verstrekkingen uit de basisregistratie

14.492

9.607

24.099

0

-18.896

-18.896

78%

H5 kiesregister

0

0

0

0

0

0

H6 verstrekkingen ogv Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

0

0

0

0

H7 bestuursstukken e.d.

0

0

0

0

0

0

H8 vastgoedinformatie

0

0

0

0

0

0

H9 overige publiekszaken

36.274

24.047

60.321

0

-47.297

-47.297

78%

H10 gemeentearchief

5.307

0

5.307

0

-672

-672

13%

H12 leegstandswet

518

330

848

0

0

0

0%

H13 gemeentegarantie

4.553

2.438

6.991

0

0

0

0%

H14 marktstandplaatsen

0

0

0

0

0

0

H15 winkeltijdenwet / H16 wet op de kansspelen / H21 drank- en horecawet / H20 Diversen (onderdeel APV)

107.042

68.445

175.487

0

-18.172

-18.172

10%

H18 kabels en leidingen

48.746

16.683

65.429

0

-20.522

-20.522

31%

H19 verkeer en vervoer

27.916

10.888

38.804

0

-15.544

-15.544

40%

H20 diversen (exclusief onderdeel APV)

111.479

15.941

127.420

0

-43.239

-43.239

34%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiek leefomgeving / omgevingsvergunning (H 1-9)

H1 algemeen - H9 niet genoemde beschikking

214.337

117.520

331.857

0

-331.857

-331.857

100%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

horeca, organiseren van evenementen of markten, prostitutiebedrijven

0

0

0

0

0

0

Totaal

1.206.211

546.322

0

1.752.533

-25.315

-983.835

-1.009.150

58%

Korte toelichting per hoofdstuk

Burgerlijke stand (huwelijken)

De kosten voor een huwelijksvoltrekking bestaan uit personeelskosten, kosten van de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en overige kosten. Voor het voltrekken van huwelijken geldt dat de tarieven verschillen per locatie en tijdstip. Verder bestaat de mogelijkheid om op dinsdagochtend (van 09:00 - 09:30 uur) een huwelijk kosteloos te laten voltrekken. Met name de grote belangstelling voor kosteloze huwelijken leidt tot een beperkte kostendekkendheid van dit product.

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaarten

Gemeente Maassluis hanteert de maximumtarieven die door het Rijk zijn vastgesteld. Dit houdt in dat naast de rijkskosten voor het reisdocument, de maximale bijdrage voor de gemeente wordt gevraagd. De maximale bijdrage blijkt onvoldoende te zijn om de volledige kostendekkend van dit product in 2018 te kunnen waarborgen.

Rijbewijzen

Voor het aanvragen van een rijbewijs wordt in de gemeente Maassluis ook het door het Rijk vastgestelde maximumtarief gevraagd. Op begrotingsbasis is het dekkingspercentage bepaald op 63%.

Winkeltijdenwet / wet op de kansspelen / drank- en horecawet / diversen (onderdeel APV)

In dit overzicht is ervoor gekozen om enkele hoofdstukken die te maken hebben met de vergunningverlening in het kader van openbare orde en veiligheid samen te voegen.

Diversen

Onder dit hoofdstuk vallen onder meer de tarieven voor de aanvragen voor ligplaatsvergunningen in de Vlieten, de aanvragen voor naturalisatie, aanvragen van een Rotterdam pas en van verschillende aanvragen van vergunningen op basis van de APV. De kosten en baten met betrekking tot deze aanvragen zijn opgenomen onder een verzamelpost met andere vergunningen op het gebied van openbare orde en veiligheid. Onder andere de lasten die betrekking hebben op de aanvragen tot naturalisatie leiden tot een lagere kostendekkendheid van dit hoofdstuk.

Algemene opmerking

Voor een aantal hoofdstukken uit de legesverordening ontbreken ramingen in de begroting. Dit is meestal vanwege het feit dat dit zo weinig voorkomt dat een raming niet te maken is. Deze opbrengsten hebben een incidenteel karakter en er worden als zodanig ook geen lasten en opbrengsten voor geraamd.