Verbeteren verkeersveiligheid, in het bijzonder voor het langzaam verkeer en optimaliseren OV-bereikbaarheid voor kwetsbare groepen
Onderzoek wordt gedaan naar toekomstige reconstructies rond de aansluitingen op de snelweg A20 om ervoor te zorgen dat de doorstroming richting de snelweg structureel geborgd blijft. Verder wordt ingezet op het stimuleren van elektrisch vervoer en worden voorstellen uitgewerkt om het elektrisch laadnetwerk binnen Maassluis uit te breiden. Binnen het openbaar vervoer blijft de inzet om het bestaande netwerk zoveel mogelijk te handhaven en daar waar mogelijk met maatwerk vervoer oplossingen te intensiveren.
Verkeerseducatie vormt een effectief middel om de verkeersveiligheid te vergroten. Er blijft energie gestoken worden in het stimuleren en faciliteren van verkeerseducatieprojecten. Basisscholen en middelbare scholen worden actief benaderd om aan de programma’s mee te doen.
Monitoring
Aan de hand van de benoemde indicatoren vindt monitoring van zowel de objectieve als de subjectieve verkeersveiligheid plaats. Daarnaast vormt de herinrichting of aanleg van verkeersinfrastructuur en/of haar nabije omgeving een monitoringsmoment. Op basis van de constateringen die uit de monitoring naar voren komen wordt nut en noodzaak van aanpassingen vastgesteld.
Fietsinfrastructuur
Fietsverkeer dient op een veilige en comfortabele wijze zijn weg te kunnen vinden door Maassluis. Primair betekent dit dat de hoofd-fietsinfrastructuur veilige, comfortabele en directe routes dient te faciliteren. De herinrichting en aanleg van (hoofd)fietsinfrastructuur zal bij voorkeur in asfalt worden uitgevoerd, mits de omgeving dit toestaat.