Wegen
Beleidskader
Het beleid is vastgelegd in de VOR (Visie Openbare Ruimte 2015-2030), de Wegenstructuurvisie Maassluis 2010-2025 en de aanpak van de parkeerproblematiek en woon-school routes.
Het Wegenbeheerplan is het kader voor het beheer van de openbare verharding. Het nieuwe reeds vastgestelde Wegenbeheerplan loopt van 2017 tot en met 2021.
Het is de taak van de gemeente om efficiënt en met een vooruitziende blik onderhoud uit te voeren en op deze wijze invulling te geven aan de zorgplicht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De hoofddoelen van het Wegenbeheerplan zijn conserverend beheer (het in stand houden van het bestaande) en ontwikkelingsbeheer (het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Het conserverend beheer bestaat uit storingsonderhoud (kleinschalige reparatiewerkzaamheden), groot onderhoud (bijvoorbeeld herstraten of opnieuw asfalteren) en reconstructies. Het ontwikkelingsbeheer wordt zo veel mogelijk toegepast bij groot onderhoud en reconstructies van de verhardingen. Het voordeel hiervan is, dat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt en dat er minder overlast voor inwoners, bedrijven en bezoekers ervaren wordt. In het Wegenbeheerplan is opgenomen dat er duurzaam wegenbeheer wordt toegepast op onder meer het gebied van geluid, milieu en bodem.
Kwaliteitsniveau
Iedere twee jaar wordt een uitgebreide inspectie van de bestaande verhardingen uitgevoerd. In 2015 heeft de laatste inspectie plaats gevonden. De resultaten van de inspectie voor 2017 (uitvoering vierde kwartaal) konden bij het opstellen van deze begroting nog niet meegenomen worden. Daarnaast wordt ieder jaar een globale schouw van de bestaande verhardingen uitgevoerd. De gemeente heeft circa 1,3 miljoen m2 aan verschillende soorten verharding in beheer. Deze oppervlakte is te verdelen in goede, matige en slechte gedeelten. Onderstaande tabel geeft het bestaande kwaliteitsniveau van de wegtypen weer. De classificatie is conform de CROW richtlijnen. Dit vormt de basis voor de prioritering van het onderhoud.
Verhardingssoort * | Oppervlakte | Goed | Matig | Slecht |
---|---|---|---|---|
Asfalt | 284.000 | 68 | 16 | 16 |
Elementen beton | 341.000 | 55 | 37 | 8 |
Elementen gebakken | 275.000 | 46 | 41 | 13 |
Tegels | 353.000 | 34 | 52 | 14 |
Diversen | 90.000 | 49 | 37 | 14 |
totaal | 1.343.000 | 50 | 37 | 13 |
* Oppervlaktes en kwaliteit op basis van de inspectie wegen 2015.
Financiële consequenties
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Investeringen |
---|---|---|---|
Onderhoud wegen | 2017 | 2018 | 2018 |
Wegen, straten, pleinen en verkeersaders | 1.922 | 2.048 | 0 |
Overige uitgaven wegen | |||
Straatmeubilair | 67 | 118 | 0 |
Gladheidsbestrijding | 72 | 78 | 0 |
Invalidenparkeerplaatsen En - Kaarten | 6 | 5 | 0 |
Totaal | 2.067 | 2.249 | 0 |
Reserve onderhoud wegen | ( x € 1.000) |
---|---|
stand 1 januari 2018 | 2.410 |
toevoeging 2018 | 0 |
onttrekking 2018 | 0 |
stand 31 december 2018 | 2.410 |
De reserve onderhoud wegen bestaat grotendeels uit een reserve die specifiek bestemd is voor de buitenruimte Koningshoek.