ICT

Het beleid op het gebied van informatie- en communicatietechnologie (ICT) richt zich op het effectief en efficiënt faciliteren van de huidige en toekomstige dienstverlening en de bedrijfsvoering. Hierbij is het locatie onafhankelijk kunnen beschikken over ICT-functies en de benodigde gegevens een belangrijke voorwaarde. Dit betekent dat ICT-diensten naar de cloud verschuiven; bijvoorbeeld de inzet van Office365 en SaaS (Software as a Service)-oplossingen maar ook de uitbreiding van digitale diensten via burgerportalen zoals van het Publiekscentrum.

Daarnaast is het blijven voldoen aan (nieuwe) wet- en regelgeving van groot belang. Met name ENSIA en de AVG hebben een grote impact op de organisatie en inzet van ICT en gegevens:

  • ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) heeft tot doel het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten verder te professionaliseren door het toezicht te bundelen en aan te sluiten op de gemeentelijke Planning & Control-cyclus. Hierdoor heeft het gemeentebestuur meer overzicht over de stand van zaken van de informatieveiligheid en kan het hier ook beter op sturen.
  • De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is een aanscherping van de al geldende regels (Wet Bescherming Persoonsgegevens). De AVG vereist een sluitende beschrijving, toetsing, handhaving en besturing van de gegevensverwerkingen waarmee achteraf kan worden aangetoond dat aan de verplichtingen is voldaan.

Doelstellingen 2018

  • Opstellen van informatiebeleid.
  • Vervanging Document beheersysteem DMS (traject gestart in 2017) en in het verlengde het verwerven van een e-depot (digitaal archief)
  • Implementeren van SharePoint als onderdeel van het locatie onafhankelijk (samen) werken; ook met ketenpartners
  • Implementeren van ENSIA
  • Implementeren van AVG, zie stappenplan Autoriteit Persoonsgegevens waaronder het uitvoeren Privacy Impact Assessment op tot een handzaam plan te komen. Daarnaast dient een methodiek te worden ontwikkeld om alle gegevens die de gemeente heeft van inwoners te verzamelen, presenteren en op verzoek te wijzigen en/of te verwijderen (klantbeeld)
  • Uitbreiden van de digitale diensten via iBurgerzaken portaal